به بهانه روز جهانی وبلاگ : وبلاگ نویسی یا وبلاگ ننویسی!

30 08 2011

سه‌شنبه 8 شهریور 1390

 

پايگاه اطلاع رساني جشنواره هاي فضاي مجازي

 

blog-day-2011 

 

BlogDay-2011

 

فردا 9 شهریور برابر با 31 آگوست روز جهانی وبلاگ‌هاست.از سال ۲۰۰۵ هر ساله این روز را روز جهانی وبلاگ‌ها می‌نامند  (سایت روز جهانی وبلاگ) .علت انتخاب این روز در بین روزهای مختلف سال هم دلیلی ساده دارد؛ 31 امین روز از هشتمین ماه میلادی.

 

 blogday-3-1

 

blog-day 

با یک نگاه گرافیکی به نماد مذکور متوجه شباهت این روز با کلمه blog می‌شویم.

جادارد که این روز را به همه عزیزان وبلاگ‌نویس تبریک بگوپم.

همچنین روز 16 شهریور هر سال به نام روز بلاگستان فارسی نامگذاری شده است.

persianblogsday-237x282

در مورد اهمیت این روز دوستان مطالب کامل و کم‌نقصی نوشته‌اند. عمده فعالیت این روز شامل معرفی 5 وبلاگ و اعلام آن به صاحبان وبلاگ‌هاست. من از این بخش می‌گذرم. علت آن هم مشخص است. وقتی گوگل‌ریدر من وبلاگ شخصی بیش از 50 نفر را دنبال می‌کند، چگونه 5 وبلاگ را انتخاب کنم؟ کار سختی است.

شاید کماکان بهتر باشد در اهمیت وبلاگ‌نویسی و نقش آن در توسعه جوامع انسانی بنویسیم. برای جامعه نوپایی مثل کشور خودمان، وبلاگ یک شاهراه حیاتی است. از رشد بسیار مطلوب و کیفی وبلاگ‌نویسی در چند سال اخیر نمی‌توان به سادگی گذشت. کافی‌ است به نقش ارزنده وبلاگ‌ها در اتفاقات چند سال اخیر – اعم از سیاسی، تکنولوژیکی، ورزشی، اجتماعی و…. – توجه کنیم. خیلی از وبلاگ‌ها به مراتب از سایت‌های خبری جلوترند. در این میان با رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی، دوستان فرصت بهتری برای معرفی وبلاگ‌ها پیدا کرده‌اند.

جا دارد در اینجا یاد کنم از یک روحیه به شدت ایرانی. جوگیری! بله. سن همه ما آنقدر هست (مال من خیلی بیشتر!) که به یاد بیاوریم دوران ابتدایی بلاگ‌نویسی در ایران را. وبلاگ‌ها به سرعت متولد می‌شدند، پست‌ها باسرعت تولید می‌شدند و…. بودندافرادی که گاه چندین وبلاگ را با هم اداره می‌کردند. سوالی که پیش می‌آید این است که کجاست آن وبلاگ‌ها؟ یا حداقل کجایند آن وبلاگ‌نویس‌ها؟

شروع کار چیزی است و ادامه آن چیز دیگر که قطعا اگر از شروع مهم‌تر نباشد، کم اهمیت‌تر از آن نیست. بحث مشغله کاری و وقت نداشتن به نظر من توجیه منطقی‌ ندارد.

امیدوارم دوستانی که همه با همدیگر در این فضا آشنا شده‌ایم و من شخصا به دوستی با آنان افتخار می‌کنم، به این سادگی همدیگر را از دست ندهیم!

 

پ.ن : سرعت اینترنت من هم اگر از سرعت بقیه کمتر نباشد، بیشتر نیست!

 

در این رابطه : به هوش باشید که “ روز وبلاگ “ نزدیک است!


کارها

Information

10 responses

31 08 2011
صندوقک

روز وبلاگ برای شما هم مبارک باشه، متاسفانه خیلی از دوستانی که سالها پیش میشناختمشون و وبلاگ نویس های بسیار خوبی هم بودند، مدتهاست دیگه نمی نویسند اما خب از اون طرف وبلاگ نویسهای جدید خوبی هم داریم. حداثل تا این سیر جایگزینی(البته جایگزینی اصلا کلمه دقیقی نیست چون هیچ وقت نمیشه جایگزین بشن) ادامه داره باز میتونیم امیدوار باشیم.

31 08 2011
delzadeh

درسته. ولی گاهی ادم دلش برای دوستانی که قبلا می نوشتن و الان دیگه نمی‌نویسن تنگ میشه…

1 09 2011
گزاره‌ها » خوب وبلاگ‌ بنویسید؛ لطفا!

[…] نوشته‌ی امیر مهرانی و نوشته‌ی وبلاگ‌ دل‌زده را هم در این زمینه بخوانید. پست‌هاي مشابهپست مشابهي […]

1 09 2011
بابک

سلام.
راستش من هم جزو اون دسته از کسانی هستم که در ابتدا چندین وبلاگ مختلف را هر روز با مطلب جدید پر میکردم (از عکس گرفته تا نوشته های سیاسی یا علمی و یا حتی ورزشی ) خلاصه همه چیزهائی که تو زندگیم برام اهمیت داشت رو جداگانه در وبلاگهای مختلف منتشر میکردم اما متاسفانه با شدت گرفتن کپی کردن مطالب و نادیده گرفتن حق نویسنده های مطالب عملا دلیل و انگیزه نوشتن را از دست دادم و سعی کردم بجای درگیر بودن به عموم کاربران با عده ای محدود در محیطهای بسته به تبادل نظر و اطلاعات بپردازم .
اما من هم دلم برای اون دوران تنگ شده . الان متاسفانه تولید مطلب خیلی کم شده و جز تعداد معدودی از وبلاگها بقیه فقط سعی دارند زودتر اخبار را از منبعی نقل کنند و لینک آن را در سایتهای احتماعی به اشتراک بگذارند .

6 09 2011
delzadeh

درسته. یک مشکل عمومی شده متاسفانه

1 09 2011
علی مصلحی

سلام. روز جهانی و بلاگ مبارک!

6 09 2011
delzadeh

مرسی

6 09 2011
وبلاگستان فارسی و مشکلات دم‌دستی آن « دل زده

[…] اینجا قصد خاطره‌نویسی ندارم. در پست قبلی هم گفتم (+)که چه دوستانی را در این محیط یافته‌ام و بسیار مسرور و […]

5 09 2012
مرثیه‌ای برای یک رویا: وبلاگستان فارسی « دل زده

[…] می‌شدند و البته مطالب خوبی هم داشتند. (در این مورد هم قبلا نوشتم). الان فیدخوان گوگل (گوگل ریدر) من با خوراک بیش از 170 […]

2 02 2013
وبلاگستان و دموکراسی (۲) | بیلی و من

[…] دل زده » به بهانه روز جهانی وبلاگ: وبلاگ‌نویسی یا وبلاگ‌ننویسی… […]

بیان دیدگاه