28 مرداد، دکتر مصدق

17 08 2011

چهارشنبه، 26 مرداد 1390

securedownload

خبر کوتاه بود : ” با کمال تاسف اطلاع یافتیم که آقای دکتر محمد مصدق سحرگاه امروز پنج‌شنبه در ساعت 5/4 بامداد 14/12/1345 در سن 87 سالگی در اتاق شماره 62 بیمارستان نجمیه تهران زندگی را بدرود گفت. “

خبری بسیار کوتاه برای مردی بزرگ!!!

سالنامه سازمان اطلاعات انگلیس در سال 1995 درباره اش منتشر کرد: خسارتی که وی به انگلستان وارد کرد از خسارتی که هیتلر در جنگ دوم جهانی به انگلستان وارد کرد بیش تر بود، معترف هستیم که  انگلستان در برابر مصدق شکستی بی‌سابقه را متحمل شد.

اولین نفر که با لایحه کاپیتولاسیون در ایران مخالفت کرد.

اولین ایرانی فارغ التحصیل در دکتری حقوق.

امتیاز حق شیلات و کشتیرانی در دریای خزر را از شوروی باز پس گرفت.

شخصا در دادگاه لاهه برای احیای حقوق ملت خویش فریاد کشید.

67633403391701674228

دکتر مصدق پس از موفقیت جهانی در مقابل بریتانیا پیرامون ملی شدن صنعت نفت

جمال عبدالناصر (رهبر بزرگ و فقید ناسیونالیست عربی-اسلامی مصر) به گفته خویش او را الگوی خود قرار داد و کانال سوئز را برای مصر ملی کرد.

سفیر شوروی در ایران رسما اعلام کرد که دولتش در برابر وی به زانو افتاد.

اولین نفر که با استفاده از علوم روز در دانشگاه به بررسی علمی حقوق اسلامی شیعه پرداخت.

اولین نفر که حقوق شرعی زنان را به طور علمی در دانشگاه مطرح ساخت.

ابرمرد تاریخ ایران، با جان بر کف بودن خویش در راه وطن اجازه نداد که تا سال 1992 امتیاز نفت ایران در انحصار بیگانه باشد.

مجاهدت های کسی که خود را وقف سرزمین و مردم و دین خویش کرد، یگانه طراح بزرگ ملی شدن صنعت نفت ایران، جاوید یاد دکتر محمد مصدق به همین جا ختم نشد،وی خود را وقف ملیت ایرانی و دیانت اسلامی ساخت و لحظه به لحظه افتخار آفرید.

بخشی از بیانات بزرگوار:

” من ایرانی و مسلمانم و بر علیه هرچه ایرانیت و اسلامیت را تهدید کند تا زنده هستم مبارزه می کنم “.

” تنها گناه من و گناه بسیار بزرگ من این است که صنعت نفت ایران را ملی کردم و بساط استعمار و اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی عظیم‌ترین امپراطوری جهان را از این مملکت برچیدم “.

03637949616553057745

نوجوانی دکتر مصدق

” حیات من و مال و موجودیت من و امثال من در برابر حیات و استقلال و عظمت و سر فرازی میلیون ها ایرانی و نسل های متوالی این ملت کوچکترین ارزشی ندارد و از آنچه برایم پیش آمد هیچ تاسف ندارم و یقین دارم وظیفه تاریخی خود را تا سر حد امکان انجام داده ام .عمر من و شما و هر کس چند صباحی دیر نخواهد پائید.

*برای درمان سرطان بینی با وجود اصرار فرزندش  که پزشک بود و دوستدارانش راضی به سفر به خارج برای درمان نشد وگفت پزشکان ما قادرند همه کاری را برای درمانم انجام دهند.

به اختیار خود ملک خودش را بین کشاورزانش تقسیم کرد!

اما

*هنوز همبرایرفتن بر سر مزارش که نیمه ویرانست، مردم مشکل دارند!

  و هنوز یک خیابان و کوچه بنامش نیست.

کارها

Information

10 responses

17 08 2011
Pedram

واقعا ما کی هستیم که هیچی از این مرد نمی دونیم.

بعضیا خیلی نامردن که اصلا یاد و نامی از این مرد نمیارن.

17 08 2011
delzadeh

متاسفانه در حق ایشون خیلی ظلم شد. هیچکس معصوم نیست، ولی کلا خیانتکار دونستنش، دیگه مصیبته!

18 08 2011
حمیدرضا

توی کل کتابای تاریخی که تو ایران به چاپ رسیده ازش بد می گن
در صورتی که حتی کاراش از خود انقلاب هم مهمتر بود

18 08 2011
delzadeh

قطعا همینطوره

18 08 2011
صندوقک

ممنون که دربارش نوشتید، مردمی که تادیروزش میگفتند زنده باد مصدق فرداش میگفتند مرگ بر مصدق. ای داد که برای چه کسانی فریاد زد و گام برداشت :((((

18 08 2011
delzadeh

خواهش می‌کنم. به نظر من در موردش خیلی ظلم شد و خدماتش مصادره شد…

22 08 2011
هاشم

حقا و انصافا آنطور که شایسته این مرد بزرگ بود ازش یاد نمیشه .. اگه از اکثر مردم بپرسید یا چیز زیادی ازش نمیدونن یا کلا نمیشناسنش

23 08 2011
عندلیبان

اینطوریاس دیگه … در حق مصدق خیلی کم لطفی شده

28 08 2011
gajamoo2

می پذیرم که در موردش ظلم شد / روحش شاد

30 08 2011
delzadeh

قطعا درحق ایشون ظلم شده و کماکان داره ظلم میشه.

پاسخی بگذارید

