مدیریت علمی

14 09 2008

این روزها همه ما به واسطه رسانه‌ها با مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین آزمایش تاریخ بشر – آزمایش شتاب دادن ذرات در یک تونل 27 کیلومتری در عمق 100متری زمین با حدود 10000 دانشمند از دهها کشور جهان- آشنا شدیم. همه هم بر اساس اطلاعات خود در مورد پدیده مهبانگ و نحوه آغاز جهان و دیدگاه عده‌ای از دانشمندان که این آزمایش ممکن است منجر به نابودی زمین شود، به اندازه کافی هیجان‌زده شدیم. من نه از حجم عملیات شگفت‌زده شدم، نه از میزان هزینه ها و نه ازنتایج آن –متاسفانه-. خیلی از اینها به دلیل اطلاعات کم علمی من است.

CERN-LHC-Gallery-06

چیزی که برای من جالب‌تر بود، مدیریت این پروژه سنگین بود. بار دیگر اهمیت برنامه‌ریزی، مدیریت و چندجانبه‌نگری بر همه ما مسجل شد. واقعا کار عظیمی بوده این‌کار.

برای ما که اطلاعات داخل کشورمان و انطباق آمارها معزلی است برای مسئولین، مشاهده این پروژه خود به خود انگشتمان را به دهانمان می‌برد. بار دیگر علم ثابت کرد که نمی‌تواند در یک چهاچوب فیزیکی به نام مرز و کشور محدود شود و برای موفقیت طرح باید از ماهها قبل “لابی” داشت. آن هم با همه.

CERN-LHC-Gallery-29

پستی خواهم نوشت در آینده  به عنوان “مدیریت سوراخ در ایران!”. خیلی بی‌ربط با این پست نیست.

پ.ن: این روزها هر بار که مسابقات پارالمپیک را از تلویزیون می بینم انرژی مضاعفی پیدا می‌کنم. اراده‌ای دارند اینها –معلولین را می‌گویم- . شنای پروانه با یک دست، مسابقات دو، بسکتبال، والیبال و…. همه و همه واقعا تحسین برانگیزند. مدیریت چینی هم که سنگ تمام گذاشته بر مسابقات. پیشنهاد می‌کنم تا می‌توانید از این مسابقات ببینید. در اینجا صحنه‌های بسیار زیبایی از این رقابت‌ها را ببینید.

Technorati Tags: ,

ارسال به:

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Del.icio.us :: Digg :: Stumble :: Furl :: Friendfeed :: Twitthis :: Facebook :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

کارها

Information

12 responses

14 09 2008
سي و سه پل

مورد بسيار جالب و خوبي را اشاره کرده ايدو دقيقا اهميت و مديريت چنين کاري بسيار با ارزش تر از خود اين کار است

14 09 2008
سروش

مدیریت چیه؟ با کی کار داره؟ مدیریت هم مثل اقتصاد شاید مال خره

14 09 2008
noonva

واقعا این پروژه ها نشون میده ما نه تنها از نظر علمی از نظر فرهنگی هم 500 سال از دنیا عقبیم

14 09 2008
DESERTER

سروش به نكته خوبي اشاره كرد

15 09 2008
قاصدک

ای وای چقدر این عکس قشنگ بود سرم گیج رفت…
با پست هم در مورد مدیریت اینها خیلی موافقم…
لطفا هر وقت گذاشتی یه خبر به من بده….

15 09 2008
علیرضا حسینی

من برای اولین مرتبه چنین مطلبی رو خوندم. هیچ مطلبی قبلاً ندیده بودم در این‌باره. برای من که زمینه‌ای نداشتم، مطلب شما کاملاً مبهم بود. آخرش نفهمیدم از اینکه گفتید >> برای ما که اطلاعات داخل کشورمان و انطباق آمارها معزلی است برای مسئولین، مشاهده این پروژه خود به خود انگشتمان را به دهانمان می‌برد. بار دیگر علم ثابت کرد که نمی‌تواند در یک چهاچوب فیزیکی به نام مرز و کشور محدود شود << حالا این پروژه توی کدوم کشور انجام شده یا می‌خواد انجام بشه؟

15 09 2008
هزاران نقطه

من بیصبرانه منتظر اون مطلب «مدیریت سوراخ» می مونم. تیترش که خیلی معرکه است 🙂

16 09 2008
Bingala

CERN moaseseye ajeebie. Faghat az una bar miumad.

17 09 2008
مسعود

آقا مطلبت جالب بود و منم شدیدا منتظر مطلب مدیریت سوراخ هستم!
از بس که دلم از این بحث مدیریت خونه 🙂

18 09 2008
کوچه باغ

کی می دونه جز خودشون!
من فقط از دیدن دانشمندان جوان ایرانی ذوق کردم،آخه نمی دونستم دانشمندان ایرانی چه شکلی اند ❗

18 09 2008
عمو هوشنگ

خیلی طرح خفنیه … واقعا یک برنامه ریزی کامل و دقیق رو میرسونه …

24 09 2008
مدیریت سوراخ در ایران « دل زده

[…] پست مدیریت علمی که قبلا نوشتم، تعجب اصلی من نه از حجم کار که از شیوه […]

پاسخی بگذارید

