آیا فایرفاکس در کتاب رکوردها ثبت می‌شود؟

31 05 2008

این روزها زمزمه ثبت رکوردی در کتاب رکوردها به کمک فایرفاکس بحث روز محافل وبی است. در خودم این توانمندی را نمی‌بینم که در حد سایر دوستان در این مورد مطلب بنویسم. آنچه مرا وادار به این کار کرد، دغدغه روزهای اخیر من است از اتفاقی که هر لحظه ممکن است بیفتد: تحریم نرم‌افزاری!

من در وبلاگ نویسی و وبلاگ‌خوانی مسیر زیادی را پیموده‌ام. افتخار اقامتی نه چندان دراز مدت در هر کدام از سرویس‌های پرشین‌بلاگ، بلاگفا و بلاگر را داشته‌ام. روزی که تصمیم به کوچ به وردپرس گرفتم دوستی سوال ساده‌ای از من پرسید: از فیلطرینگ و تحریم نمی‌ترسی؟ جواب من ساده‌تر بود: مگر مطالب من چه اهمیتی دارد که فیلطر یا بلوکه شود؟ الان هم در مورد وبلاگه همین احساس را دارم. هر چند وابستگی زیادی به آن پیدا کرده‌ام و بقول دکتر مجیدی: گاهی مطلبی را دیده یا نوشته‌ام و بعد سرم را بلند کرده و گفته‌ام ببین چقدر مطلب خوبی خواندم یا نوشتم ولی کسی را نیافته‌ام. این داستان وبلاگ‌نویسی و وبلاگ‌خوانی من است.

حدود دوسال است که با فایرفاکس عزیز آشنا شده‌ام. تعجب می‌کنم که چرا قبلا از این سرویس استفاده نکرده‌ام. افزونه‌ها آن را به ابزاری فوق‌العاده تبدیل کرده‌اند و امروزه بی‌افزونه وبگردی بی‌معنی است.

در چند روز اخیر ظاهرا فایرفاکس از کاربرانش خواسته که در یک نهضت جهانی و خودجوش(به معنی واقعی!) شرکت نمایند تا در یک روز خاص که به اطلاع کاربران خواهد رسید، همه نسخه جدید این مرورگر را دانلود کنند و با افزایش دانلودکنندگان رکورد جدیدی ثبت شود. همینجا بگویم که به نظر می‌رسد تب کوردزنی ایرانی‌ها دامن آنها رارهم گرفته است!

اما صرف‌نظر از اینکه آنها چه نیتی دارند و اصولا نرم افزار اوپن سورس نیت بردار است یانه، من از منظر نگرانی ابتدای نوشته‌ام به این قضیه نگاه می‌کنم: فایرفاکس بدان که ما زنده‌ایم و هنوز یا نخواسته‌ایم یا نتوانسته‌ایم جانشینی برایت بیابیم.

ایرانی زنده است. ایران مهد علم است ولی منطق حاکم بر تفکر ایرانی او را به این شعار محدود نمی‌کند. او هر چیز خوبی را از هرجا که ببیند، می‌گیرد و به کار می‌برد.

به امید آنکه فایرفاکس خود را ملزم ببیند که زبان فارسی را کماکان حمایت کند و حتی فکر حذف کاربران ایرانی و عدم ارائه خدمات به آنان را از ذهن خود خارج کند.

برای ورود به این وادی و شرکت در این حرکت خودجوش، مطلب جالب یک پزشک با عنوان: با دانلود فایرفاکس رکورد جهانی را بشکید و یک فتحی با عنوان: با دانلود بهترین، ایران را هم بالا ببریم خواندنی و استفاده کردنی است.

همین امروز به این نهضت بپیوندیم!